עת לומר שלום :(
לצערנו אנו נאלצים לסיים את הפעילות לעת עתה
מקווים להתראות בהזדמנויות נוספות
נישואין הן שלושה חלקים אהבה ושבעה חלקים סליחה
(לאו טצו )
חודש אב- בונים שלימות
מאת: קריסטל
תאריך הכנסה: 22/07/2009

"משנכנס אב ממעטין בשמחה".. - כל מי שלא נבנה הבית בימיו כאילו חרב בימיו.
"ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם"- ומהו בתוכם? בכל אחד ואחד מכם. כל אחד ואחד מאיתנו צריך להיות מוכן להוות כלי קיבול לבית המקדש, בגללי, בגללך, בגלל כולנו לא נבנה אחד חדש, כל אחד צריך לתקן את עצמו, ולעשות את ה"בדק בית" הפרטי שלו.

וכבר כולנו יודעים ששינאת חינם שבשלה נחרב הבית השני שקולה ואף גרועה יותר משלוש עבירות חמורות שבתורה, והראיה: שבית המקדש השני טרם נבנה...
וכאן, אנחנו חושבים ששינאת חינם- זה זריקת אבנים, הפגנות, משהו כלל-ציבורי-עולמי-גזעני-וכו'...
אבל לא. שינאת חינם אישית ופרטית ויומיומית שמלוווה את חיינו. את ביתנו שלנו.

לפעמים צריך להוכיח, להעיר הערה, לבעל, לאישה, לילד...- אבל איך מוכיחים?
בפרשת השבוע שלנו- "אלה הדברים...מול סוף...בערבה..במדבר..."- התורה מונה מספר מקומות שבמשך ארבעים שנה חטאו בהם ישראל לה' יתברך. עכשיו מ"ר מוכיח אותם, ואיך הוא עושה זאת?

* ברמיזה. מפני כבודם של ישראל. שלא יתייבשו. שלא יכאבו. שלא ייפגעו. כבוד=32=לב. אתה פוגע בבן אדם אתה פוגע בליבו, בכבודו. כשמקבלים חתך באצבע- יודעים שזה ירפא תוך שבוע-שבועיים... כשהלב נשבר, כשהלב מתרסק, כשיש פצע עמוק בלב- אפשר שהוא לא יתקן לעולם... [יחס כלפי השני בשידוכים-גם כשרואים ויודעים מיד שזה לא זה...זה עדין בן אדם מולך, יחס בעל לאישתו-בעלת הרגש והעידנה.. יחס אישה לבעלה- הכבוד, הערכה, הסימפטייות..] אפשר להטיח מיד את הבעיה זה באזניי זו, ואפשר בדרך עקיפה ואפילו מצחיקה ובדחנית להעיר על משהו... נשמע מסובך? "חכמת נשים בנתה ביתה.." - לא רחוקה היא.

*הקדמה- ...וגם כשבאים להוכיח, תחילה פתיחה במילים יפות, מילים טובות, פירגון, מניית שבחים... כשגבר מגיע להעיר לאישתו - קודם תביא פרח. נכון זה תמיד כיף לקבל פרחים, אבל אני מתכוונת פרח= פה רך. קודם שפה יפה, נעימה, מילה טובה, אח"כ בעדינות אפשר להעיר משהו אם צריך. קודם שתיפתח, תפתח את אזנייה, תראה שיש הקשבה ונכונות להשתנות... אתה רק תרוויח. יעקב אומר לראבון "בני בכורי..." וכו'..שבח.שבח. ואז הערה.

*תיזמון- צריך לדעת מתי לומר. מ"ר מוכיח את ישראל רגע לפני מיתתו ולמד זאת מיעקב אבינו- שלא הוכיח בניו עשרות שנים אל עד רגע המיתה. כי ידע שאז תכנס בלב התוכחה. קודם לדעת שלפני שמטילים את האשמה בודקים אם היא מוצדקת בטוח- לפני כל ניתוח- עושים צילום. לשמוע קודם את הצד השני- מה יש לו לומר "להגנתו".. ולחכות מעט. לא לומר באותו הרגע. תפרגני, תדוני לכף זכות, תחכי, תנשמי, תראי שפתאום כבר לא בטוח שזה היה כ"כ נורא כמו שחשבת.. תחשבו שרק בשביל תוכחה שתשמע- כמה שזה חשוב- הוריד יעקב חולי לעולם!! עד אז אנשים היו מתים בהתעטשות... רצה יעקב כמה "דקות של חסד"..."דקות של תוכחה שתשמע"... הוריד חולי. שאז כולם קשובים למיטת האב רגע שלפני שילקח בסערה השמיימה...

* הסיכון- כמה מסוכנת תוכחה לא נכונה..לא מאופקת, לא מוסברת היטב, לא לפני הכללים... כן, זה צורך הרבה הכנה ומחשבה, אבל זה שווה את זה..! - מדוע לא הוכיח יעקב אלא קודם המיתה את ראובן? כי פחד שהוא ילך וידבק בעשיו אחיו... ויש פה כלל עצום בחינוך ילדים- אנשים לא אוהבים שמוכיחים אותם, הם חשובים שיש אינטרס לצד השני להעיר ולשפץ ולתקן אותך, ילדים בפרט, שבורחים מכל עול ומסגרת ותוכיחה וקושי וכובד...אם הרב כל הזמן מקפיד...הוא חולה והוא לא הולך לבי"ס...אם האם כל הזמן מקפידה...הילד מעדיף לשהות אצל חבר... אם לאב אין זמן איכות עם הילד- לא על ציונים ולא על התנהגות...- אז הילד לא למד מזו דמות חינוכית נכונה... וככה על זרי הדפנה הללו נבנה בית ועוד בית ועוד בית...

או-יותר-נכון-
נהרס בית ועוד בית ועוד בית...ועוד אחד...

ועל זה אנחנו במכים- על "חורבן הבית". על ה-"בית מקדש מעט" שלנו...
"ושכנתי בתוכם"- בתוך כל בית ובית בישראל. ואיך ה' ישכון שם? ואיך ישרה שכינתו? אם לא בבית של קדושה והרמוניה ואהבה ופירגון והדדיות...

שזכה שיקויים בנו ובכל בתי שיראל- זכו-שכינה ביניהם. ביניהם-ובביתם.

תגובות הגולשים:

תודה קריסטל!

קשת -- 27/07/2009

הי לך-

קריסטל -- 24/07/2009

"ספר הישר" לרבנו תם.
הרב וולבה מביא את זה באחד המאמרים הראשונים ב"עלי שור".

קריסטל-

קשת -- 23/07/2009

שאלתי עוד במאמר הקודם מה המקור ל"ימי אהבה וימי שנאה". אשמח לתשובתך, תודה!
וכל הכבוד על המאמרים!

כותבים נבחרים:

הרב שמחה כהן שליט"א

כל הכותבים:

הצג הכל